Ericsson kämpar på

Caterham

Marcus Ericsson är svensken som för någon månad sedan blev förste svensk på väldigt länge att vara med i världens häftigaste biltävling – Formel 1. Efter tre lopp så skulle man kunna sammanfatta svenskens framfart med ordet “sådär”.

Första loppen

Bakgrunden till att Ericssons framfarter i Formel 1 är att han i januari blev förste svensken på 23 år att få chansen att köra Formel 1 då han blev signad av Caterham som deras försteförare. Förberedelserna inför säsongen,  där bland annat bilen fattade eld under ett av loppen lämnade en del frågetecken om bilen som Ericsson skulle köra var tillräckligt bra för Formel 1 – förutsättningarna kändes något oklara när datumet för det första loppet började närma sig.

Och ska vi se till de första tre loppen så verkar det som att farhågorna om att bilen inte skulle vara tillräckligt bra byggd, kanske stämmer. I två av de tre loppen som Ericsson nu startat i så har han tvingats bryta på grund av motorfel som gjort det omöjligt att fullfölja. Än så länge så har inte Marcus fått utstå någon större kritik för sitt körande, det mesta tycks bero på bilens brister, men ska man tro Jan-Erik Berggren, journalist på Expressen, så kommer pressen att öka något eftersom ägaren för stallet tydligt har deklarerat att man vill se förbättrade resultat sedan föregående säsong om det ska kännas relevant att fortsättningsvis satsa pengar på Formel 1 stallet. Föregående år så lyckades Caterham inte ta en enda poäng under hela säsongen, återstår att se om Marcus Ericsson kan lyckas med detta.

Framtida chanser

Huruvida han ska göra detta är förstås osäkert förrän tävlingarna hålls. Ska man tro oddsen på sajter som man kan betta på så verkar chanserna dock inte speciellt goda med tanke på att man betalar tillbaka hela 1000 gånger pengarna på att Ericsson skulle vinna nästa tävling – detta är det högsta oddsen av alla förare. Så chanserna tycks inte vara de allra största. Ska man tro Ericsson själv så kommer nyckeln i nästa lopp att bli tidsträningarna innan själva loppet. Han berättar för Eurosport.se att banan i Kina är helt ny för honom och att det blir viktigt att lära sig banorna väl för att kunna prestera ett bra resultat i Kinas GP.